Wednesday 16 January 2013

Bapa & Kawan

Jam melepasi 6.00 petang.  Telefon saya berdering, biasanya saya tidak angkat panggil yang tidak saya kenal tapi kali ini hati berdetik untuk menyambut.  Encik Johari di talian.  Bapa kepada seorang bakal pelajar di SM Sains Jeli.  Tinggal di Saujana Impian dan tidak jauh dari Semenyih.  Syukur kepada tuhan, ada juga peneman untuk saya dan anak saya nanti.

Encik Johari beritahu, ada seorang lagi di sekolah anaknya sekarang yang akan ke sana.  Lega! sekarang sudah ada 3 orang.  Maklumlah adat berjauhan dari keluarga nanti sekurang-kurang rakan taulan yang berdekatan boleh membantu antara satu sama lain.

Saya sudah berjanji untuk membekalkan no. perhubungan hotel-hotel kecil di Jeli.  Memang sukar mendapatkan info tapi saya amat pasti Tuhan akan membantu.  Pada saya perjalanan ke sana mungkin tidak sesukar Encik Johari sebab saya selalu ke Kelantan.  Gua Musang, Kuala Krai, Machang, Pulai Chondong, Ketereh, Peringat, Bukit Marak, Binjal, Kubang Krian dan Kota Bahru adalah kawasan-kawasan laluan saya. Malah untuk ke Kedah, saya akan melalui Tanah Merah sebelum tiba ke Jeli.

Untuk ke sana dari Daerah Hulu Langat, semestinya kita melalui lebuhraya Karak.  Kemudian Bentong, Raub, Kuala Lipis, Padang Tengku, Merapoh, Gua Musang,  Dabong dan akhir sekali Jeli.  Laluan ke sana, saya rasa tidak sukar kerana ada papan tanda jalan yang mudah dibaca.

Untuk berhenti rehat,  Raub dan Gua Musang adalah destinasi pilihan saya.  Ada masjid dan stesen minyak.  Sampai di Benta pun ada sebuah stesen minyak Petronas di sebelah kanan jalan.  Simpang ke Kuala Lipis ada esso di sebelah kiri.

Semoga perjalanan kita semua menjadi mudah dengan izinNya. 

-15 Jan 2013-

No comments:

Post a Comment